کد مطلب:28977 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

ولایتش کامل کننده دین است












«الْیَوْمَ یَل-ِسَ الَّذِینَ كَفَرُواْ مِن دِینِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَمَ دِینًا».[1].

امروز، كسانی كه كافر شده اند، از [ كارشكنی در] دین شما نومید گردیده اند. پس، از ایشان مترسید و از من بترسید. امروز، دین شما را برایتان كامل، و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [ به عنوان] آیین برگزیدم.

«یَأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ و وَاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَفِرِینَ ».[2].

ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ كن كه اگر نكنی، پیامش را نرسانده ای؛ و خدا تو را از [ گزند] مردم، نگاه می دارد. آری! خدا گروه كافران را هدایت نمی كند.

3148. تاریخ بغداد - به نقل از ابو هریره -:هر كس روز هجدهم ذی حجّه را روزه بگیرد، برای وی روزه شصت ماه نوشته می شود و آن، روز غدیر خم است كه پیامبرصلی الله علیه وآله، دست علی بن ابی طالب علیه السلام را گرفت و فرمود:«آیا من ولیّ مؤمنان نیستم؟».

گفتند:چرا، ای پیامبر خدا!

فرمود:«هر كه من مولای اویم، این علی مولای اوست».

عمر بن خطاب گفت:بَهْ، بَهْ به تو، ای پسر ابو طالب! مولای من و همه مسلمانان شدی.

پس خداوند، آیه «امروز دین شما را برایتان كامل و...» را فرو فرستاد.[3].

3149. النور المشتعل - به نقل از ابو سعید خُدری -:پیامبرصلی الله علیه وآله، مردم را در غدیر خم به علی علیه السلام فرا خواند و دستور داد هرآنچه از تیغ ها در زیردرخت بود، بكَنند، و این كار، در روز پنج شنبه بود. علی علیه السلام را فرا خوانْد و بازوانش را گرفت و بلند كرد، به گونه ای كه مردم، سفیدی زیر بغل های پیامبر خدا را دیدند. آن گاه از آن جا پراكنده نشدند تا آن كه آیه «امروز، دین شما را برایتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را برای شما [ به عنوان] آیین برگزیدم»، نازل شد.

سپس پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:«اللَّه اكبر بر كامل شدن دین و اتمام نعمت و خشنودی خدا به پیامبری من و به ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام پس از من!». آن گاه فرمود:«هر آن كه من مولای اویم، این علی مولای اوست. پروردگارا! دوستدار او را دوست بدار و دشمنِ او را دشمن باش. یاری دهنده او را یاری كن و خوار كننده او را خوار بدار».[4].

3150. تاریخ دمشق - به نقل از ابو سعید خُدری -:آیه «[ ای پیامبر! ] آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ كن»، در روز غدیر خم، درباره علی بن ابی طالب علیه السلام بر پیامبر خدا فرو فرستاده شد.[5].

ر. ك:ج 2، ص 237 (حدیث غدیر).









    1. مائده، آیه 3.
    2. مائده، آیه 67.
    3. تاریخ بغداد:4392/290/8، تاریخ دمشق:233/42 و 234.
    4. النور المشتعل:4/56، مقتل الحسین:47/1، الطرائف:221/146.
    5. تاریخ دمشق:237/42، أسباب نزول القرآن:403/204، شواهد التنزیل:244/250/1.